06.02.2023 - Trening z latania w trudnych warunkach pogodowych (IFR)

Obrazek

Moderatorzy: Moderatorzy, Instruktorzy

Awatar użytkownika
markooff
major
major
Posty: 5930
Rejestracja: 22 sty 2017, 19:11
Lokalizacja: DC (District Cracovia)
Kontakt:

06.02.2023 - Trening z latania w trudnych warunkach pogodowych (IFR)

Post autor: markooff » 06 lut 2023, 03:03

A w zasadzie był to auto-trening , bowiem jedyną osoba ćwiczącą byłem ja sam :) :D

Wprawdzie nie jestem (tu w Amie) typowym pilotem, ale ....
...jako doświadczeni Zwiadowcy-operatorzy musimy łączyć i szlifować po kilka specjalności żeby w małym zespole umieć bardzo różne zadania, na głębokich tyłach linii frontu w zupełnej izolacji od wojsk własnych . :)
Dlatego często saidam także i za stery rozmaitych maszyn. I lubię zajmować się lataniem w trudnych warunkach pogodowych

Założenia :
  • wykonanie przelotu śmigłowcem ciężkim - CH-47 F po zadanej trasie (może być etapami) z ostatecznym lądowaniem w FOBie smigłowcowym na N od Berezyna
  • warunki przelotu: [patrz screen poniżej] zachmurzenie 75% mgła poziom 330m n.p.m. par. 0.10-0.07 widzialność zmienna, ale w dolinach spadająca do minimum 10 m.
  • Start z platformy śmigłowowej z bazy LRST na Czarnorusi - Green Mountain
  • punkty na trasie przelotu :
    • START Baza Green Mountain - platforma smigłowcowa
    • Obóz śmigłowcowy (FOB) Lasy Zachodnie - Pustoshka
    • Obóz śmigłowcowy - Gwozdno 1
    • KONIEC : Obóz śmigłowcowy - Berezino North
      [patrz mapka poniżej]
  • Wsparcie - STANDARDOWY FOB PGM-LRST (wyposażenie serwisowe dla Śmigłowców - PGMLS + 2 pojazdy)
Punkt startowy - Baza Green Mountain:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

I tutaj UWAGA - z bazy do Pustoshki leciałem naszym UH-1 "Smuggling Bearem" :) - z racji na b skąpą ilośc miejsca na platformie startowej. Ale tam i tak z racji na wysokości średnie n.p.m. - pogoda i widocznośc była idealna :) więc to by i tak nie wnosiło nic do trudności zadania.

Pogoda:

Obrazek

oraz:

Obrazek

Trasa Przelotu - Mapka


Obrazek

Obrazek

Obrazek




A taka widoczność i pogoda była na poszczególnych punktach
na trasie przelotu (niższe partie dolin + całośc wybrzeża)

Lasy zachodnie - Pustoshka

Obrazek

Podczas przelotu doliną Północną

Obrazek

Obrazek

Okolice FOBu Gwozdno 1

Obrazek

Obrazek


Wreszcie FINAŁ =- lądowanie na miejscu docelowym (z uszkodzeniem na samym podejściu awioniki, co nie wpływało na możliwość lotu - bo potem jeszcze przekołowałem i manewrowałem wewn. foba)


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Manewruję w FOBie już po wyladowanu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Do wykonania powyższego zużyłem 4 śmigłowce (4x zniszczyłem Chinooka, krążąc we mgle na niskim pułapie przy poszukiwaniach podejścia do ostatniego finalnego FOBa). Co ciekawe tylko raz na lądzie (drzewa) i 3 x w wodzie, kiedy wykonywałem mocne głębokie skręty na niskim pułapie .... :) Naprawdę łatwo jest w takich warunkach utracić orientację przestrzenną - mimo obecności przyrządów - i "wejść na ścieżkę śmierci" np. w nurkowaniu wstecznym po ostrym skręcie - zanim się uda z niego wyprowadzić maszynę (z pamiętnym komunikatem "sink rate!" ) ALE WŁASNIE DLATEGO się to ćwiczy... :)

Latałem cały czas oczywiście TYLKO na 1-osobie ! (inaczej całą operacja, choć niełatwa - nie miałaby żadnego sensu ani przyjemności :)

* * *

Jesli macie jakieś podobne własne doświadczenia - z latania na przyrządy - zachęcam do podzielenia się nimi ! :)
Холодно, хмуро...
И мрачно в душе
Как мог знать я что ты умрёшь?

Салют отцам и нашим дедам -
Заветам их всегда верны.
[...]

Επισμηναγός μαρκοοϕϕ

ODPOWIEDZ