Witajcie
W tym materiale opisze podstawy organizacji naszych działań w terenie.
1. Podstawa - Fireteam
Na razie bedziemy sie skupiać na taktyce pojedynczej drużyny piechoty, czyli w nomenklaturze NATO - zespołu ogniowego (FireTeam). Kazdy FireTeam składa się z 4 żołnierzy:
- Dowódca
- Strzelec AT
- Strzelec
- Kaemista (RKM)
Fireteamy najczęscie poruszają się w terenie typu Zielony w formacji kolumny [tak jak na screenie]
FireTeam jest podzielony na dwa najmniejsze już mozliwe zespoły - czyli tzw. BuddyTeamy. Buddy Team to właściwie "para" żołnierzy, i ma to głebszy sens, bo w walce żołnierze wspierają się i osłaniają własnie w parach. np. kiedy osłaniamy podczas wykonywania jakichś konkretnych operacji (np pokonywnaia przeszkody ) to z reguły działamy w parach. BuddyTeamy ułożone sa w Fireteamie na przemian - niebieski to dowódca(1) i numer 3ci - a czerwony to 2ka i 4ka .
Jesli chodzi o układ specjalności w fireteamie to ma on głęboki sens. Dodwóca - wyposażony w karabinek szturmowy z granatnikiem) na przodzie oraz lornetkę, obserwuje, podejmuje decyzje, komunikuje się przez radio i prowadzi cały Fireteam. Z kolei jego zastępca (buddyteam2 Leader ) jest z reguły strzelcem AT - wyposażonym oprócz karabinku w lekką wyrzutnię przeciwpancerną. Powinien być on w szyku możliwie blisko dowódcy. Trzeci z kolei - Strzelec nie posiada najczęściej żadnej specjalności, i jest uzbrojony tylko w karabinek (z granatnikiem) ale za to niesie dodatkowy zapas amunicji dla Strzelce AT oraz Strzelca RKM. Ostatni członek drużyny - pełni niezwykle odpowiedzialną funkcję - dysponując dużą siłą i natężeniem ognia (RKM) zabezpiecza Fireteam z najtrudniejszej strony - czyli od tyłu. Od jego czujnosci i umiejetnosci podczas marszu, zależy czasem zycie całego zespołu - bo niewykryty w porę przeciwnik podchodzacy z tyłu może szybko wyeliminować cały zespół.
1a. Poruszanie się Fireteamu.
W terenie ZIELONYM o ile nie ma zagrożenia bezpośrednim kontaktem z wrogiem Fireteam najczęściej porusza się szykiem kolumny. Bardzo istotne są tutaj sektory obserwacji, które każdy żołnierz musi pilnować. I tak dowódca z racji na to iż prowadzi ma sektor z przodu , 2-ka pokrywa sektor od lewego trawersu aż do tyłu, 3-ka to samo ale z prawej i finalnie czwórka (czyli kaemista) ma pod obserwacją najtrudniejszy sektor - tylny. Oczywiscie nie obserwujemy non stop- nie moglibysmy wtedy się poruszać - nalezy odwracając głowę (wystarczy) ogarnąć spojrzeniem swój sektor co 30-40 sekund. Ostatni w zespole - 4-ka nie ma tak dobrze- musi idac obracać sie całym ciałem i przez chwilę iść do tyłu . Jak jest to czasem trudne (np. w gęstej roslinności ) żeyb nie pogubic się przy okazji i utrzymać tempo z zespołem - można szybko się przekonac
Formację kolumny sygnalizuje dowódca podnoszac prawą dłoń i opuszczając do przodu .
(ale również jeśli powie po prostu "naprzód" lub "ruszamy" bez podania typu formacji , domyslnie sotsujemy kolumnę)
I jeszcze jedna uwaga - w marszu poruszamy się praktycznie bezgłośnie. Czyli nie gadamy, nie używamy radia, a komendy są przekazywane kolejnym członkom Fireteamu znakami (gestami dłoni) + ew. cichy gwizd itp. Odległości pomiędzy poszczególnymi żołnierzami - w terenie Zielonym - powinny wahać się od 3 do 6 metrów Zbyt duże utrudnią porozumiewanie się (=> znaki ręczne) oraz będzie łatwiej się zgubić kiedy manewrujemy w gęstym lesie. (nie używamy głosu czy radia !) Tak samo nie biegamy po lesie - ale idziemy takim tempem jakie nada dowódca. bieganie daje dużo hałasu , który może być niebezpieczny kiedy przemieszczamy się w terenie wrogim.
(oczywiście są i będą takie sytuacje gdzie będziemy biegać i to sprintem - ale to dopiero w momencie szybkiej akcji np.kontaktu i przykrycia ogniem ...itp)
alternatywna wersja pokrycia sektorów :
tutaj widdzimy ciekawsza koncepcję - kazdy z sektorów został rozciągniety tak aby pokrywał się w części z sasiednimi.
1b. postój Fireteamu
W sytuacji kiedy Fireteam nie przemieszcza się - automatycznie przechodzi do tzw. obrony okrężnej. To specjalna formacja , która zapewnia pokrycie 360 stopni (pełny horyzont) i obserwację dookólna. Stosowana jest podczas odpoczynków, czytania mapy, oczekiwania na akcje, przezbrajania sie itp.ale także podczas etapowego pokonywania np. niektórych przeszkód itp. O ile dowódca nie zdecyduje inaczej. Ogólnie - można przyjąć że na terenie wroga ZAWSZE jeśli nie poruszamy się stosujemy okrężną.
Gest reki który oznacza obronę okrężną - to prawa dłoń podniesiona do góry
Odległości pomiędzy żołnierzami podczas okrężnej zależą ściśle od sytuacji, rodzaju terenu, pogody itp. Może się zdarzyć że będziecie zajmować pozycje o 10 metrów od siebie (w terenie otwartym lub półotwartym, np. leżąc w trawie ) a innym razem praktycznie dotykacie się plecami (np. żeby szeptem przekazać sobie informacje/rozkazy jednocześnie nasłuchując odgłosów otoczenia.
UWAGA! - obrona okrężna ma wyglad rombu w terenach ZIELONYM i ZÓŁTYM . W taktyce (i terenie) CZARNYM może przyjmować różne kształty, zależnie od ukształtowania zabudowy i wolnej przestrzeni (ściany, mury, okna,drzwi etc)
1c formacja rozstrzelona - teren ŻÓŁTY
Jeśli Fireteam wchodzi na teren ZÓŁTY - automatycznie (bądź na rozkaz dowódcy) formacja kolumny zmienia się w formację rozstrzeloną (kolumny rozstrzelonej). Przypomina to dwie sąsiadujące ze sobą kolumny, przy czym prawą -wysuniętą do przodu tworzą 1-ka i 3-ka , a lewą - cofniętą 2-ka i 4-ka.
Taka formacja utrudnia zaatakowanie całego zespołu naraz (np. gdyby przeciwnik rzucił granatem lub ostrzelał serią z RKMu to przy formacji kolumny mógłby wyeliminować 3 a nawet 4 członków Fireteamu za jednym razem. W przypadku formacji rozstrzelonej - najwyżej 1-2). Odległości między żołnierzami to minimum 10-12 metrów (czasem nawet 15-20 ). Sektory obserwacji pozostają takie same jak w przypadku kolumny.
Zmianę formacji z kolumny na rozstrzeloną - sygnalizuje zwykle dowódca mówiąc np. "formacja rozstrzelona - co 15 metrów "
1d Inne formacje - Fiireteam.
A oto pozostałe typy formacji wykorzystywane w Fireteamach:
- formacja klina
Najczęściej stosowana podczas ataku frontalnego lub, czasem, zwiadu.
- klin rozciagniety (w prawo)
- formacja linii
Linie stosuje się najczęściej podczas ataku frontalnego (tzw. ława albo tyralietra) , podczas prowadzenia ostrzału celów znajdujących sie z przodu Fireteamu albo kiedy nalezy drobiazgowo przeszukać jakiś obszar (np. szukajac części samolotu, śmigłowca etc). Odległosci między poszczególnymi zółnierzami zależa od typu zadania, rodzaju terenu (sielony czy zółty) czy sytuacji taktycznej.
- inna formacja linii (buddyteamami)
stosowana jest czasem podczas przejścia od kolumny -> w kierunku formacji buddyteamami, ponieważ ustawia
żołnierzy w linii ale już parami (buddyteamamim).
- formacja buddyteamami (2 kolumny)
Odległość między parami (buddyteamami) powinna być nie mniejsza niż 10 metrów (10-15 m)
!! Zauważcie też ze tutaj zmieniła się organizacja obserwacji - teraz każdy obserwuje swój sektor (zewnętrzny względem całej formacji). Taka formację stosujemy najczęsciej w terenie zielonym przy pokonywnaiu niektórych typów przeszkód (np gąsienica do linii horyzontu itp). O tym więcej będzie w następnych materiałach
Formacja diamentu (ang. diamond)
W tej formacji - rozszerzamy tylko środkowych żołnierzy na boki , dowódca i zamykający KMista idą nadal jak w kolumnie... To w praktyce rozszerzona obrona okrężna tylko w marszu. Zaleta jest mozliwośc ochraniania srodka formacji (tam może byc eskortowany VIP itp)
2. Pokonywanie przeszkód małych (na przykładzie drogi)
Obiecałem Wam i słowa dotrzymuję - oto przykład jak FireTeam radzi sobie podczas pokonywania w marszu przeszkód o typie małym. Oczywiście nie każdą przeszkodę pokonujemy w taki sam sposób- ale z reguły będziemy wtedy działać w parach (buddyteamami).
2.1 Dojście od przeszkody
Dowódca FireTeamu idąc na czele i obserwujac sektor przedni dostrzega przeszkodę.Reakcją dowódcy jest uniesienie prawej reki co symbolizuje postój i obronę okręzną, ponieważ zespół musi zbadać warunki jakie panuja przed sobą.
2.2 FireTeam przechodzi do obrony okrężnej.
Miejsce zatrzymania się powinno być dość blisko przeszkody, tak, aby było ją dobrze widać (i dowódca mógłby ocenić sytuację oraz sposób jej przekraczania), ale też nie zbyt blisko, by na wypadek ew. wykrycia/ruchu nieprzyjaciela, FireTeam był w stanie bezpiecznie wycofać sie .
2.3 Pokonanie przeszkody.
Ponieważ dowódca nie zauważył niczego niebezpiecznego (żadnych znaków obecności przeciwnika) więc daje sygnał do rozpoczęcia pokonywania przeszkody. Na sygnał dowódcy pierwszy Buddyteam rozpoczyna podchodząc w pozycji skulonej do linii drogi i ustawia się po jej bliższej stronie tuz przy asfalcie w odstepie 3-5 metrów. Żołnierze obstawiają oba kierunki drogi i osłaniają przejście obserwując uważnie czy nie ma zagrożenia (czy nic nie nadjeżdża itp).
Jeżeli nic się nie dzieje (jesli nie ma reakcji przeciwnika), drugi Buddyteam podrywa się i przebiega ( w pozycji skulonej) POMIĘDZY zolnierzami pierwszego Buddyteamu (od wewnetrznej !!), przekracza drogę i ustawia się tak samo po drugie drogi stronie broniąc jej obu kierunków. Niezwykle istotne jest zeby ruch nastepował po wewnątrznej pary osłaniajacej ! W przeciwnym przypadku, przebiegający żołnierze mogliby zostać postrzeleni gdyby nagle wykryto przeciwnika i była potrzeba otwarcia ognia. Nie można dodawać zadań parze ubezpieczajacej przejście - oni muszą być pewni że poruszamy się za ich plecami.
2.4 Cały FireTeam obstawia teraz obie strony drogi.
( oba najważniejsze kierunki, z których może się pojawić wróg są zabezpieczone.)
Gdyby nagle wykryto zagrożenie dowódca może przerwać cała operację każąc albo się wycofać, lub ustawić w formację do obrony, albo wręcz oderwać się od przeciwnika ostrzeliwując go. (Będzie o tym później).
Ponieważ nadal nic się nie dzieje - pierwszy Buddyteam zwija swoją pozycję obracajac się i przebiegając miedzy kolegami i przekraczajac drogę. Nie zatrzymuje się po drugiej stronie tylko odbiega kilka (kilkanaście) metrów dalej i przechodzi automatycznie do obrony okrężnej.
W tym miejscu jest bardzo istotne aby członkowie pierwszego buddyteamu nie obrócili się plecami i wbiegli wprost na drogę,ale aby zatoczyli niewielkie kółko (w biegu) sprawdzając tym samym tyły . Takie zachowanie spotkamy bardzo często pracując w parach. (np. podczas ubezpieczonej ewakuacji , desantu ze śmigłowca etc). Drugi buddyteam cały czas obstawia oba kierunki drogi.
2.5 Po chwili drugi buddyteam dołacza do pierwszego
On również wykonuje lekki luk sprawdzając tyły po czym dołącza do obrony okrężnej po drugiej stronie drogi.
2.6 Okrężna po przejściu
Mamy sytuację kiedy przeszkoda została bezpiecznie pokonana a cały zespół (FireTeam) znajdje się po drugiej stronie w obronie okrężnej. Dowódca ma teraz czas na zanalizowanie sytuacji (sprawdzenie mapy, zwiad i obserwację terenu, określenie dalszego kierunku poruszania się itp)
Całość akcji nie powinna przekroczyć 2 minut (od momentu rozpoczęcia pokonywania przeszkody do okrężnej po) chyba , że wystąpią jakieś nieprzewidziane wypadki (Atak wroga, ostrzał, wybuch itp)
Tak naprawdę dobrze zgrany zespół potrzebuje tylko jednej komendy głosowej i dwóch potwierdzeń aby wykonać zadanie. Dowódca sygnalizując rozpoczęcie mówi cicho " Przechodzimy. Kolejność: niebieski, czerwony, [zawieszenie głosu] Naprzód! ". Albo tylko: "Niebieski,czerwony Start! " .A buddyteam po przejściu i ustawieniu się na pozycji osłaniającej melduje również głosowo np. "niebieski ,gotów" .W tym momencie automatycznie zaczyna przechodzić czerwony.. Lepsze zespoły (bardziej doświadczone) nie potrzebują nawet i tych dwóch potwierdzeń, bo żołnierze mają wszystkie wszystkie ruchy we krwi i odruchowo kontrolują wzajemne położenie swoje i swoich kolegów.
Miejsca wybrane na obronę okrężną będą czasem bardzo się od siebie różnić - zależy ot od np. ukształtowania terenu dookoła przeszkody (jeśli np. droga wiedzie w wąwozie albo na nasypie), warunków widoczności, pory dnia, rodzaju poszycia w lesie i innych czynników. Doświadczony dowódca szybko potrafi wybrać właściwe pozycje dla swojego Fireteamu. Tak samo - miejsca przejcia przez taką drogę będą się różnilły w różnych sytuacjach. Np. w zaleznosci od rodzaju przeciwników. Kiedy gramy przeciwko ludziom (TvT) wtedy najlepszym miejscem do przekroczenia drogi będzie jej zakręt (na łuku). Wtedy wchodząc na drogę będziemy widoczni tylko z jej krótkiego odcinka,który sami obejmujemy wzrokiem - resztę będą zasłaniać drzewa ich gałęzie i poszycie lasu. Dodatkowo słuch podpowie nam czy za zakrętem nie poruszają sie wrogie jednostki (oddziały, auta etc). Odwrotnie, jesli operujemy przeciwko botom - tutaj nie pomoze nam brak widoczności i ukrycie wśród gałęzi i krzaków. Bot widzi gładko przez te przeszkody więc z kolei bedziemy dązyć do przejścia na mozliwie długim prostym odcinku, tak, żeby najpierw zobaczyć przeciwnika, zanim ten dostrzeże nas (boty mają ograniczony, z góry zdefiniowany, promień wykrywania jednostek). A w zasadzie kilka promieni w zależnosci od postawy (pozycji) w jakiej się poruszamy.
==========================================================================================
3. Pluton
Dążymy oczywiście do tego abyśmy mogli działać jako podstawowa jednostka wojskowa czyli pluton.
Pluton to (zależnie od stanów etatowych poszczególnych armii) jednostka taktyczna złożona około 30-50 żołnierzy.
W plutonie mamy siła rzeczy więcej specjalności dla naszych żołnierzy - bo operujemy w większej formacji i "wiecej się dzieje" .
Pluton dzieli się na 3 drużyny (squads) oraz zespół dowódcy plutonu i ew. może mieć dodatkowe wydzielone zespoły do konkretnych zadań (np team snajperski, wsparcia - broń zespołowa czy RTO)
Kazda z druzyn Alfa, Bravo i Charlie dysponuje 14 żółnierzami - 3 Fireteamy po 4 osoby + 2 osobowy zespół dowódcy druzyny i medyka. Jest też inna wersja która mówi o 12 zołnierzach w każdej drużynie, wtedy dowództwo drużyny obejmuje automatycznie dowódca 1 Fireteamu.
© 2015- 2019 - markooff
(artykuł został pierwotnie przygotowany dla Strefy Gier i zamieszczony pod adresem: http://strefagier.com.pl/index.php?/topic/8934-wstep-do-taktyki-zielona-fireteam-buddyteam-formacje-oraz-pluton/ )